یکشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۶

پیام آقای Ki Tak Lim دبیر کل سازمان بین المللی دریانوردی به مناسبت روز جهانی دریانوردی سال 2016

بنام خدا

پیام آقای Ki Tak Lim دبیر کل سازمان بین المللی دریانوردی به مناسبت

روز جهانی دریانوردی سال 2016 میلادی

"کشتیرانی:‌ غیر قابل اجتناب و اغماض برای جهان"

    در جهانی که جمعیت آن به 7 میلیارد نفر رسیده است و در بسیاری از کشورهای در حال توسعه، ‌به دو برابر تا سال 2050 میلادی خواهد رسید، چالش هایی که ما با آن مواجه هستیم،‌ اغلب بی سابقه می باشند. تهدیدات مربوط به تعارضات، ‌تروریسم، مهاجرت های افسار گسیخته، فقدان امنیت آب و غذا، تغییرات آب و هوایی و شکاف روز افزون میان افراد برخوردار و غیر برخوردار، همگی از اهمیت برخوردار می باشند و موجبات نگرانی را فراهم می سازند.

   دولت ها و جوامع مدنی در پی راه ها و روش هایی حقیقتاً پایدار هستند که در آن، توسعه اجتماعی و اقتصادی، با هدف ارضای نیازهای این جمعیت رو به افزایش،‌ ادامه یابد.

   سال گذشته شاهد دو دستاورد درخشان بود: تصویب دستورکار سال 2030 برای توسعه پایدار و دیگری توافق نامه پاریس راجع به تغییرات آب و هوایی. همان گونه که دبیرکل سازمان ملل متحد، آقای بان کین مون به هنگام بازدیدشان از IMO در ماه فوریه امسال فرمودند،‌ "این  ها پیروزی ها و فتوحاتی برای مردم دنیا و توفیقاتی برای چند جانبه گرایی در عرصه بین المللی می باشد».

    کشتیرانی و IMO نقش عمده و به سزایی در انتقال خیز و جنبش بر آمده از این توافقات، در  جهت پیشرفت های محسوس زندگی مردمان دارد؛ مردمانی که ما خدمت گزار آنها هستیم.

   در اقتصاد امروزی،‌ ابنای بشر در همه جای جهان،‌ به کشتی ها برای حمل و نقل اسباب و لوازم، ‌سوخت، مواد اولیه غذایی، کالاها و محصولات  تکیه دادند؛ مواد و محصولاتی که به شدت به آنها وابسته اند. حمل و نقل دریایی، پشتوانه و در واقع ستون فقرات تجارت بین المللی و بازارهای جهانی است.

   کشتی ها در هیچ زمانی به اندازه امروز،‌ به لحاظ فنی پیشرفته و پیچیده نبودند و هرگز این حجم بالای از بار را حمل نکرده و  اینقدر هم ایمن و سازگار  با محیط زیست نبودند. واردات و صادرات کالا ها در مقیاسی که برای توسعه پایدار دنیای مدرن امروزی ضروری است،‌ فی الواقع مدیون این ناوگان جهانی  و نیروی کار بیش از یک میلیون دریانورد می باشد. اما با این حال، چنانچه قرار باشد که مزایای جهانی شدن همواره در همه جا پخش و منتشر شود،‌ همه کشورها می بایست قادر به نقش آفرینی فعالانه و کامل در صنعت کشتیرانی باشند.

    رشد اقتصادی پایدار، اشتغال، کامیابی و ثبات، همگی می توانند با توسعه تجارت دریایی،‌ بهبود زیر ساخت های بندری، بهره وری و نیز ترغیب انتخاب دریانوردی به عنوان یک حرفه به ویژه در جهان در حال توسعه، حاصل گردند. آیمو در همه این حوزه ها، ‌سهم  و مشارکت قوی و به سزایی دارد.

    تجارت دریایی با هزینه های رقابتی نرخ ها، منافعی را برای همه ما به ارمغان می آورد. برای محصولاتی که از طریق دریا حمل می شوند، سهم هزینه حمل و نقل در سبد قیمتی کالاهای مصرفی ناچیز و قابل چشم پوشی است.

   کشتیرانی همچنین با توجه به عملکرد زیست محیطی مطلوب و شگرف خود، عامل و محرکی برای "رشد و توسعه سبز" (Green Growth) می باشد.  

   توسعه پایدار وابسته به افزایش بهره وری در هزینه های حمل و نقل دریایی است. عوامل انگیزشی اقتصادی و قانونی، صنعت کشتیرانی را تشویق به سرمایه گذاری در تکنولوژی های سبز می نماید و این چیزی است که نه تنها برای محیط زیست سودمند است، بلکه در دراز مدت منجر به کاهش هزینه ها خواهد شد.

    دسترسی به حمل و نقل دریایی کارآمد و البته کم هزینه،‌ کمک شایانی به بهبود استانداردهای زندگی جهانی،‌ به ویژه در تبلور اقتصادهای جدید نمود  و خود شاهد این بود که بسیاری از مردم از بحران فقر در سال های اخیر رهایی یافتند.

    همانطوری که شعار روز جهانی دریانوردی سال 2016 به درستی اعلام می دارد، کشتیرانی غیر قابل اغماض و اجتناب برای جهانیان است و قرار است که همچنان در هسته مرکزی رشد اقتصاد جهانی باقی بماند؛ چه اینکه ما همچنان در گذار حتمی به سوی دوره و عصر توسعه پایدار و پاک هستیم.

   این پیامی است که نیازمند و بلکه مستحق مخاطبان گسترده تری می باشد. تقریباً همه افراد دنیای امروزی تا حدودی به کشتیرانی متکی هستند، اما عده قلیلی از اهمیت آن باخبرند. مطمئناً بنده تمام تلاشم را خواهم کرد تا در طول سال، این پیام را با بیان رسا به گوش همگان برسانم و از همه کسانی که با این صنعت حیاتی سر و کار دارند، تاکیداً‌ می خواهم که در نشر این خبر که "کشتیرانی، ‌ضرورتی اجتناب ناپذیر برای جهان" است،‌ به اینجانب بپیوندند.

پایان

پیام دبیرکل سازمان بین المللی دریانوردی به مناسبت روز جهانی دریانوردی 2015

پیام دبیرکل سازمان بین المللی دریانوردی آقای کوجی سکیمیزو

روز جهانی دریانوردی 2015 آموزش و ترویج دریانوردی

کشتیرانی از اهمیت بالایی در جامعه جهانی برخوردار است و نقش مهمی در توسعه پایدار دارد. دنیا وابسته به صنعت ایمن و مؤثر کشتیرانی می‌باشد و این صنعت وابسته به منابع کافی دریانورد برای راهبری کشتیهایی است که کالاهای ضروری ما را حمل می‌نمایند.

کشتیرانی صنعت بسیار تخصصی است و نیازمند مهارت، دانش و تخصص کسانی است که در این زمینه فعالیت می‌نمایند و یادگیری همه موارد در این شغل امکان پذیر نیست.

کشتیرانی به عنوان یک صنعت کاملاً بین‌‌المللی، نیازمند شبکه جهانی آموزش متخصصین و پایگاههای آموزشی برای اطمینان از جریان پیوسته افراد متخصص می‌باشد.

آموزش و ترویج دریانوردی در جهان باید از کیفیت بالا و یکسانی برخوردار باشد و باید براساس تخصص و مهارت باشد و از آخرین تکنولوژی‌ها بهره ببرد- نظیر شبیه سازهایی که کشتی‌های مدرن و ساختار جدید پل فرماندهی را نمایش می‌دهند.

اما آموزش و ترویج دریانوردی تنها برای دریانوردان درنظر گرفته نشده است بلکه آموزش دریانوردی نیازمند پوشش وسیعی است. معماری کشتی، مهندسی دریا، حقوق دریاها و سایر رشته‌ها همه نیازمند آموزش متخصصین می‌باشند.

IMO تجربه وسیعی در زمینه عنصر نیروی انسانی در کشتیرانی دارد که آموزش دریانوردی یکی از وظایف اصلی آن در این زمینه است.

کنوانسیون بین‌المللی 1978 درخصوص استانداردهای آموزش، صدور گواهینامه و نگهبانی دریانوردان  برای دریانوردان الگوی بین‌المللی برای آموزش و ترویج  دریانوردی تعیین کرده است. تطبیق با استانداردهای آن جهت خدمت بر روی کشتی ضروری می‌باشد.

اصلاحات مهمی در این کنوانسیون در سال 2010 در مانیل به تصویب رسید. اما در عین حال اصلاحات دیگری باید توسط اعضاء برای اطمینان از اجرای مؤثر آن قبل از پایان زمان اصلاح تا اول ژانویه 2017 صورت گیرد.

برنامه جامع همکاریهای فنی IMO با نگاه گسترده‌تر اقدام به تهیه یک چارچوب گسترده برای کمک به کشورهای درحال توسعه در جهت ارتقاء مهارتها و صلاحیت‌های موردنیاز برای تطابق موثر با اسناد IMO نموده است.

این برنامه به همراه سایر مؤسسات آموزش دریانوردی IMO، دانشگاه جهانی دریانوردی و مؤسسه حقوق بین‌المللی دریایی، کمک مؤثری در جهت حفظ مدیران رده بالا، سیاستگذاران و سایر دست اندرکاران این حرفه می‌کند.

ما به این مؤسسات و نیز به فارغ‌التحصیلان این مؤسسات بسیار افتخار می‌کنیم که اکنون صاحب جایگاههای پرمسئولیتی می‌باشند و بر جامعه دریانوردی اثر گذارند.

در آینده، عنصر عامل انسانی از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود، نه بدلیل عوامل اقتصادی بلکه بدلیل تحولات این صنعت در جهت رسیدن به استانداردهای بالاتر ایمنی، اثرات زیست محیطی و پایداری. این نقش عامل انسانی است که این اهداف نوین را تحقق می‌بخشد.

برای وارد کردن نسل‌های جدید به بخش دریانوردی به عنوان یک حرفه، نیاز به تلاش بیشتری می‌باشد و این حرفه باید به عنوان یک شغل رضایت‌بخش و امیدبخش به نسل‌های جدید انتقال یابد.

تأکید بیش از حد  بر اهمیت  این موضوع غیرممکن است. کشتیرانی بدون نیروی کار با کیفیت، با انگیزه، آموزش دیده و ماهر براساس استانداردهای بین‌المللی صحیح رشد نمی‌کند. این امر حتی با تمامی پیشرفت‌های حاصل شده در زمینه ایمنی و اثرات زیست محیطی درصورتیکه نیروی کارموجود در آن صنعت نتوانند آن را به درستی اجرا نمایند به خطر می‌افتد. اهمیت آموزش و تعلیم کارکنان دریانوردی در حال و آینده بیشتر از پیش می‌باشد.

استانداردهای مؤثر آموزش بستر صنعت کشتیرانی ایمن و امن می‌باشد و به همین دلیل شعار روز جهانی دریانوردی امسال «آموزش و ترویج دریانوردی» تعیین شده است.

پیام دبیرکل سازمان بین المللی دریانوردی 2014

 

Day of the Seafarer 2014 Message from Koji Sekimizu

Secretary-General, International Maritime Organization

 

To celebrate the fourth Day of the Seafarer, I am speaking to you today amid the cranes and containers at of one of Europes busiest ports, Hamburg, in Northern Germany.

 

Like many ports all over the world, this vibrant hub never sleeps, working 24-hours-a-day, 365-days-a-year as cargoes bound for and arriving from all the corners of the world are loaded and off-loaded from ships of all types and sizes.

 

Consumer goods and products arrive on giant containerships from the Far East and the Americas for the markets of Europe; huge bulk carriers fill their holds with iron ore, minerals, coal and grain; fertilizers and animal feedstuffs arrive for Europes farmers; and tankers carry crude oil, oil products and chemicals to and from the continent’s industrial centres. All over the world, ports like Hamburg are the planet’s pumping hearts, bringing life to billions.

 

In the midst of all this activity are the people who work on the ships approximately

 

1.5 million seafarers, who face hardship and danger every day to keep our global economy afloat. They live a tough life, working long hours in all weathers, living in confined conditions with limited opportunities for social interaction or relaxation. The work is hard and the level of responsibility is high.

 

Separation from family and loved ones for months at a time is a constant backdrop to a seafarers life, and the threat of piracy and shipwreck are at the back of many seafarers’ minds.

 

So, this year, on June 25th, the Day of the Seafarer, we are once again asking people everywhere to show their appreciation for the seafarers that quietly, mostly unnoticed, keep the wheels of the world in motion.

 

Last year our campaign was a tremendous success, generating numerous web stories, videos, blog postings, news articles and opinion pieces from experts and media outlets all over the world. Twitter messages from the campaign reached more than ten million people, while Facebook reached more than 300,000 users.

 

L:\LED\INF\DOTS\2014\Day of the Seafarer SG message + theme.docx


 

So this year, why dont you join our campaign? All you need to do is complete the sentence "Seafarers brought me...." and post it on social media.

 

Think of something you own and which came by sea. Whether its the car you drive, the food you eat, the clothes you wear, the gadgets you use or the furniture you sit on, write it down and post it, adding the hash tag "thank you seafarer." If you can also post a photo or video, even better.

 

By doing so, you will be adding your voice to the millions of others who, on this one day, take the time to stop and thank those who work so hard, in the face of great hardship, to make  our lives better.

 

So "Thank you, seafarers".

 

L:\LED\INF\DOTS\2014\Day of the Seafarer SG message + theme.docx

 

پیام دبیر کل سازمان بین المللی دریانوردی -2013

پیام دبیرکل سازمان بین المللی دریانوردی آقای کوجی سکیمیزو

بمناسبت روز جهانی دریانوردی 2013

شعار آیمو: توسعه پایدار: نقش آیمو پس از Rio+20

در آینده، توسعه و پیشرفت‌های بشر نه تنها باید پاسخگوی نیازهای کنونی باشد بلکه باید نیازهای نسل آتی را نیز پاسخگو باشد. به عبارت دیگر، توسعه بشری باید پایدار باشد.

سازمان ملل با ایفای نقش جهانی خود، تلاش‌های جهانی را برای عینیت بخشیدن به ایده و مفهوم توسعه پایدار هدایت می‌کند.

یکی از نقاط عطف چشمگیر و مهم در رسیدن به توسعه پایدار، سال گذشته با برگزاری کنفرانس سازمان ملل درخصوص توسعه پایدار یا اصطلاحاً (Rio+20) پایه‌گذاری شد که 20 سال پس از برگزار ی اولین کنفرانس در همان شهر برگزار شده بود.

یکی از نتایج اصلی کنفرانس Rio+20 این بود که کلیه کشورهای عضو برای شروع فرایند توسعه پایدار توافق نمودند.

به همین منظور شعار روز جهانی دریانوردی سال 2013 «توسعه پایدار: نقش IMO پس از Rio+20» انتخاب شد.

زنجیره توزیع جهانی، یکی از عوامل اصلی در پیشرفت‌های آتی بشمار می‌رود و مکانیسم پیچیده‌ای است که امکان اقتصاد وابسته به داخل امروز را به یک اقتصاد جهانی فراهم می‌آورد. بخش دریایی نقطه اتصال اصلی و حیاتی در این زنجیره است.

بخش حمل و نقل دریایی به عنوان تنها روش حمل و نقل جهانی، مقرون به صرفه و قابل اطمینان برای حمل انرژی، مواد غذایی و محصولات صنعتی، عامل تعیین کننده‌ای در توسعه پایدار محسوب می‌شود و سیستم حمل و نقل دریایی باید مطمئن شود که توسعه در بخش دریا بصورت پایدار باشد. منظور من از توسعه پایدار در صنعت کشتیرانی، نه تنها عملیات کشتی‌ها بلکه کلیه فعالیتهایی که برای حمایت از کشتیرانی مهم می‌باشند را در بر می‌گیرد. فعالیتهایی نظیر راه‌اندازی سیستم‌های مدیریت ترافیک دریایی و سیستم‌های ارتباطات جهانی، بنادر و حمل و نقل چندوجهی همه از اجزای این صنعت چند جنبه‌ای می‌باشند.

همچنین خدماتی نظیر ساخت و طبقه‌بندی کشتی، ثبت و مدیریت کشتی، ‌سرمایه‌‌گذاری، تعمیر و بازیافت کشتی، ‌آموزش دریانوردان، ‌همه از اجزای این سیستم می‌باشند؛ همانطور که سایر عملیات مانند خدمات جستجو و نجات، امنیت دریانوردی، گارد ساحلی و موسسات مجری قوانین دریانوردی و بسیاری دیگر از اجزای آن هستند و همه آنها باید در تعیین و حصول به سیستم حمل و نقل پایدار دریایی نقش  خود را ایفا ‌نمایند.

سیستم حمل و نقل دریایی به سه ستون توسعه پایدار، یعنی اجتماعی- زیست محیطی و اقتصادی کمک می‌کند. اما سؤال اینجاست که چگونه می‌توان مفهوم سیستم حمل و نقل دریایی پایدار را به یک واقعیت قابل لمس تبدیل کرد؟ اولین گام اینست که زمینه‌های وسیعی که دربرگیرنده پایدار بودن است را تعریف و تبیین نمائیم. ایمنی، حفاظت محیط زیست، عملیات کارآمد، امنیت و حفظ منابع از جمله حوزه‌هایی هستند که باید بر روی آنها تمرکز کنیم.

من و همکارانم در دبیرخانه IMO، با شرکای صنعت دریانوردی و دیگران درخصوص مفهوم سیستم حمل و نقل دریایی پایدار کار می‌کنیم. در روز جهانی دریانوردی، از کلیه کشورها و سازمانهای عضو و علاقمند دعوت می‌نمایم این موضوع را در قالب سمپوزیومی به بحث و گفتگو بگذارند. این ابتکار و پیشنهاد، سهم من در جشن روز دریانوردی امسال به حساب می‌آید.

از آنجاییکه سیستم حمل و نقل دریایی برای توسعه پایدار و رشد آتی اقتصاد جهانی ضروری است، IMO بصورت پیشگام این موضوع را از طریق وضع استانداردهای جهانی مناسب، ارتقاء همکاریهای فنی و اتخاذ سیاستهای ضروری ملی حمل و نقل دریایی و تعیین چارچوب‌های لازم برای یک سیستم حمل و نقل دریایی پایدار دنبال می‌نماید.

موضوع توسعه پایدار، نگرانی ما را از دو جهت، هم در زمینه ظرفیت لازم برای سیستم‌های طبیعی زمین و هم چالش‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی که بشر با آن روبروست را بر می‌انگیزد.

شعار روز جهانی دریانوردی امسال بر اهمیت سیستم حمل و نقل دریایی تأکید می‌ورزد و فرصتی را برای بحث و گفتگوی بیشتر در این خصوص فراهم می‌آورد.

 

پیام دبیرکل سازمان بین‌المللی دریانوردی به مناسبت روز جهانی دریانوردی 2013 پیام دبیرکل سازمان بین‌المللی دریانوردی به مناسبت روز جهانی دریانوردی 2013(انگلیسی )

 

پیام دبیر کل سازمان بین المللی دریانوردی-2012

«پیام دبیرکل سازمان بین‌المللی دریانوردی،آقای کوجی سکیمیزو»

بمناسبت روز جهانی دریانوردی 2012

سازمان بین‌المللی دریانوردی: یکصدسال پس از تایتانیک

 

در 14 آوریل 1912، کشتی تایتانیک متعلق به خطوط کشتیرانی وایت استار (white star) ظرف چند ساعت از مجلل‌ترین کشتی جهان به نامی تبدیل گشت که تا ابد یادآور مصیبت و فاجعه خواهد بود.

کشتی‌های بسیار زیادی غرق شده‌اند- اما تعداد کمی توانسته‌اند نظیر کشتی به ظاهر آسیب‌ناپذیر تایتانیک اثری ماندگار بجا بگذارند.

در آن زمان تراژدی تایتانیک کشورهای بزرگ دست‌اندرکار کشتیرانی جهان را وادار به توجه به ایمنی دریانوردی و اتخاذ اقدامی جدی نمود. این امر دو سال بعد منجر به تصویب اولین کنوانسیون بین‌المللی ایمنی جان اشخاص در دریا (سولاس) و نهایتاً تأسیس خود سازمان بین‌المللی دریانوردی شد.

امروزه، سولاس، با ساختار جدید و به روز شده خود، همچنان مهم‌ترین معاهده بین‌المللی است که به بحث ایمنی دریانوردی می‌پردازد. و نظر به اینکه سال 2012 مصادف با یکصدمین سال غرق شدن آن کشتی نگون‌بخت می‌باشد، شورای سازمان بین‌المللی دریانوردی تصمیم گرفته تا شعار روز جهانی دریانوردی امسال را "سازمان بین‌المللی دریانوردی: یکصد سال پس از تایتانیک" اعلام نماید.

اولین وظیفه مهم سازمان بین‌المللی دریانوردی از زمان شکل‌گیری آن، تدوین و حفظ یک چارچوب قانونی جامع برای کشتیرانی بین‌المللی بوده است. رسالت این سازمان در ابتدا به مسائل مرتبط با ایمنی محدود بود، اما متعاقباً این رسالت به گونه‌ای بسط و توسعه یافت که حفاظت زیست‌ محیطی، امور حقوقی، همکاری‌های فنی، مواردی که بر کارایی کلی کشتیرانی اثرگذار است و همچنین امنیت دریانوردی شامل دزدی دریایی و سرقت مسلحانه علیه کشتی‌ها را نیز تحت‌الشعاع قرار داده و در بر ‌گیرد.

نتیجه مستقیم اقدامات قانونگذاری آیمو ایجاد مجموعه‌ای جامع از معاهدات بین‌المللی است که به پشتوانه صدها دستورالعمل و توصیه‌نامه آن بر همه جوانب صنعت کشتیرانی- از میز نقشه کشی گرفته تا کارگاه اوراق‌‌سازی مدیریت می‌کند. امروزه مهم‌ترین نتیجه تمامی این اقدامات، کشتیرانی ایمن‌تر، پاک‌تر، کارامدتر و امن‌تر از هر زمان دیگری در گذشته است.

اما هر نسل جدید از شناورها چالش‌های جدیدی را نیز با خود بهمراه داشته و متاسفانه حوادث همچنان بوقوع می‌پیوندند، و بر نیاز به توسعه مستمر تأکید می‌ورزند. تلاش‌های ما برای ارتقاء ایمنی دریانوردی، و نه فقط کشتی‌های مسافری، هیچگاه متوقف نخواهد شد. ما باید بلافاصله به حوادث واکنش نشان داده و باید از قبل مهیا باشیم.

به همین منظور، در نظر داریم تا با همکاری کمیته ایمنی دریانوردی آیمو ماه ژوئن آینده یک سمپوزیوم 2 روزه را با موضوع «آینده ایمنی کشتی‌ها» در مقر آیمو در لندن برگزار نمائیم. این سمپوزیوم به بررسی جزئیاتی فراتر از مسائل ایمنی خواهد پرداخت که در حیطه مسئولیت کمیته مذکور قرار دارد و نیز به شکلی جدی آینده ایمنی دریانوردی را مورد توجه قرار خواهد داد. هدف از این کار انجام بحث و گفتگو برای مساعدت به پیشرفت آتی خط مشی ایمنی دریانوردی سازمان می‌باشد.

آنچه صنعت کشتی‌های مسافری و تفریحی را از مابقی صنایع کشتیرانی جدا می‌سازد ماهیت منحصر به فرد محموله آن - یعنی صدها و هزاران نفر انسان- آن است. زندگی هزاران انسان در دستان مدیریت، کاپیتان و خدمه کشتی و نیز کارکنان عملیاتی آن است. لذا اینجانب امیدوارم که این بخش بطور ویژه از فرصت رهبری این مسیر استفاده نماید، زیرا ایمنی دستاورد اصلی آن است و نه راحتی، سرگرمی یا تفریح. این صنعت، بدون ایمنی حیات نخواهد داشت، چه رسد به اینکه رشد خود را حفظ نماید، و ایمنی حقیقی، صرفاً با تهیه و تدوین و رعایت قوانین و مقررات بدست نمی‌آید.

حدود 20 سال پیش، آئین‌نامه بین‌المللی مدیریت ایمنی، که توسط آیمو تصویب شد، نوید یک تغییر مهم در ایجاد فرهنگ ایمنی در کشتیرانی را خبر داد. اکنون زمان این رسیده است تا یک تغییر مهم دیگر را نیز ایجاد نماییم. این امر صرفاً از طریق اقدامات قانونگذاری میسر نخواهد شد. ما باید یک عزم جدید را فراتر از تبعیت از مقررات ایجاد کنیم و مکانیزم‌هایی را به گستردگی این صنعت بیابیم تا اطمینان حاصل کنیم که فرهنگ ایمنی در سرتاسر این صنعت نهادینه شده است.

لذا امسال، همچنان که به فاجعه عظیم 100 سال پیش می‌نگریم، از دولت‌های عضو آیمو و کل صنعت کشتیرانی خواستارم تا امروز و در آینده، عزم خود را برای بهبود و ارتقاء ایمنی کشتیرانی مسافری جزم نمایند.


تاریخ بروزرسانی : ۱۰ آبان ۱۳۹۵ ۱۱:۱۱

پیام دبیر کل سازمان بین المللی دریانوردی-2011

 

پیام دبیرکل سازمان بین المللی دریانوردی

آقای افتیمیوس میتروپلوس به مناسبت روز جهانی دریانوردی

«هماهنگ سازی پاسخ به دزدی دریایی»

"Piracy: ORCHESTRATING THE RESPONSE"

 

سازمان بین‌المللی دریانوردی، به عنوان نمودی از نگرانیهای کلی خود درخصوص حفاظت جان انسان در دریا و به منظور پررنگ‌کردن تلاشهای صورت پذیرفته در طول چندسال گذشته و مواجهه با چالشهای ناشی از تهدیدات جهان مدرن امروز، شعار روز جهانی دریانوردی امسال را «واکنش جهانی برای ریشه کنی دزدی دریایی» برگزیده است که در راستا و تداوم شعار سال گذشته آیمو می‌باشد که به دریانوردان اختصاص داده شده بود.

از اوایل سال 1980 تا همین اواخر، کمپین مبارزه با دزدی دریایی آیمو، بر نقاط گرمسیری سنتی از قبیل خلیج مالاکا، سنگاپور و دریای جنوب چین متمرکز بود. با انجام یک سری اقدامات درحال رشد و با همکاری قوی و بسیار ارزشمند دولتهای ساحلی و حمایت بیدریغ صنعت حمل و نقل، امروزه معضل دزدی دریایی در آبهای این مناطق بطور قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته است.

اخیراً این مسئله موجب نگرانی عمیق شده و کماکان در سایر نقاط جهان، بالاخص در آبهای ساحلی کشور سومالی، خلیج عدن و اقیانوس پهناور هند خودنمایی می کند.

امروزه نفتکش‌ها خارج از محدوده خلیج فارس و دریای عمان بشدت در تیررس دزدان دریایی قرار دارند که جسورتر، بی‌پرواتر، تهاجمی‌تر و خشن‌تر شده و بنظر می‌رسد نسبت به گذشته بهتر سازماندهی گردیده‌اند.

تمام این نگرانیها و تحولات نگران کننده،‌ عزم ما را برای مواجهه با چالشها راسخ‌تر می‌نماید، بطوریکه معتقدیم می‌توانیم از تجربیات بدست آمده و موفقیتهای کسب شده در راستای کاهش پدیده دزدی دریایی در سایر نقاط جهان بخوبی استفاده کنیم، اما برای انجام این کار، نیاز به پاسخ هماهنگ و اتخاذ تدابیر مناسب می‌باشد.

آدم ربایی و باج گیری در سواحل سومالی به امری رایج تبدیل شده و دائماً در نوسان می‌باشد، درحال حاضر چند صد دریانورد در کشتیهای ربوده شده گروگان بوده و بطور متوسط برای مدت 6 ماه در اسارت بسر می‌برند.

اخیراً مطالعه‌ای صورت پذیرفته که بیانگر آمار تکان دهنده‌ای است، ظرف تنها سال 2010، 4185 دریانورد توسط دزدان دریایی با سلاح گرم و حتی با نارنجک موردحمله قرار گرفته، 1090 نفر به گروگان گرفته شده و 516 مورد نیز سپر انسانی شدند. همچنین 488 نفر از مشکلات روانی و فیزیکی قابل توجهی رنج می برند.

درحالیکه دریانوردان بی گناه تحت فشار چنین جنایاتی هستند، اقتصاد جهانی نیز از این آسیب بی‌نصیب نمانده و درحال حاضر، هزینه سالانه جهت مقابله با این پدیده، بالغ بر 7 الی 12 میلیارد دلار آمریکا برآورد می‌شود. حمل بیش از 12 درصد حجم کل نفت از طریق دریا که از خلیج عدن عبور می‌نماید، نشانگر اهمیت استراتژیکی این منطقه است که می‌تواند بشدت تحت تأثیر قرار گیرد، درحالیکه کشتیها، به جهت پیشگیری از حمله دزدان دریایی مسیر دماغه امید نیک را بر می‌گزینند که این امر بطور قابل توجهی سفر دریایی را طولانی‌تر و کلیه هزینه‌های مرتبط و زیست محیطی آن را نیز افزایش می‌دهد.

به همین منظور سازمان بین‌المللی دریانوردی تصمیم گرفته تا مبارزه با دزدی دریایی را نه تنها موضوع روز جهانی دریانوردی بلکه موضوع اصلی دستور کار خود طی سال‌جاری و حسب ضرورت در سالهای آتی قرار دهد.

در همین راستا، طرح اقدام چندجانبه را برای رسیدگی به این مشکل در چندین سطوح مختلف ترسیم نمودیم و در ادامه با اجرای آن طی رویه‌ای هماهنگ، که در واقع بیانگر ریشه‌دار شدن و عمیق شدن مشکل است، بر پدیدة دزدی دریایی فائق می‌آئیم.

سازمان ملل متحد، پیمانهای نظامی و سیاسی بین‌الدولی، اقدام جمعی یا فردی دولتها، نیروهای نظامی، شرکتهای کشتیرانی، بهره‌برداران کشتی و پرسنل کشتی، همه نقش مهمی در نجات جهان از تهدیدات ناشی از پدیده دزدی دریایی در گستره وسیعی از اقیانوس هند دارند.

برای کاهش این وضعیت غیرقابل قبول، نباید از هیچ تلاشی دریغ نمود. شرکتهای حمل و نقل باید از بکارگیری و اجرای دستورالعملهای آیمو و بهترین شیوه‌های مدیریت صنعت در حوزه خود اطمینان حاصل نمایند. بطوریکه، هنگامیکه کشتیها وارد منطقه اقیانوس هند غربی می‌شوند، باید کلیه اقدامات توصیه شده جهت مقابله با این پدیده را بکار بندند. به ویژه کشتیهایی که با عرشه آزاد نسبتاً پائین و با سرعت آهسته حرکت می کنند و نیاز است تا دولتها در برخورد با این پدیده کثیرالوقوع به تقویت و پشتیبانی آنها پرداخته و با استفاده از نیروهای نظامی متناسب با این پدیده از نظر تعداد و تکنولوژی به آنها کمک‌رسانی نماید.

در حالیکه آیمو خود را در کانون تلاشهای هماهنگ قرار داده، ولی نمی‌تواند به تنهایی راه حلهای فوری برای این موضوع بیابد- بخصوص از وقتی که، دزدان دریایی بطور آشکار، در دریا حضور یافته‌اند، اما می‌توان ریشه‌های این مشکل را در ساحل یافت. با این وجود، از طریق طرح اقدام آیمو و سایر ابتکار عملها و با همکاری سایر طرفهای ذینفع که به اندازه آیمو متعهد و مصمم می‌باشند، مطمئنیم که قادر به ایجاد تغییر در جائیکه مشکل حاد وجود دارد یعنی در دریا می‌باشیم.

می‌توان گفت که پیش از این موفقیتهایی در خنثی کردن حملات دزدان دریایی داشتیم، بطوریکه کاهش میزان حملات دزدان دریایی دلیلی بر این مدعاست. با این وجود، آمارها نشانگر این است که،‌ دزدی دریایی و سرقت مسلحانه علیه کشتیها همچنان خطراتی واقعی و بالفعل علیه افرادی است که از دریاها برای مقاصد صلح‌آمیز استفاده می‌نمایند.

تا زمانیکه دزدان دریایی به اذیت و آزار صنعت کشتیرانی، کشتیها و دریانوردان ربوده شده ادامه می‌دهند، نمی‌توانیم به نتایجی که تاکنون کسب شده افتخار نمائیم.

اگر هدف نهایی، فرستادن دزدی دریایی به زباله دان تاریخ می باشد، نیاز به انجام کارهای بیشتری از جمله توقیف، تعقیب و مجازات تمام افرادی که در امر دزدی دریایی مبادرت می ورزند، ردیابی پولهای داده شده به آنها و مصادره درآمد حاصل از جرائم صورت پذیرفته در کشتیهای ربوده شده،‌ می‌باشد. امیدواریم که انتخاب موضوع سال 2011 فراهم کننده نقطه شروعی باشد که حول آن تمام آنهایی که می توانند تفاوت ایجاد کنند، تلاشهایشان را متمرکز نمایند.

در عین حال، افکار و دعاهای ما همراه با دریانوردانی است،‌که در حال حاضر در چنگ دزدان دریایی بسر می‌برند و امید به اینکه بزودی همه آنها آزاد شده و بدون تحمل آسیبی به خانواده بر می‌گردند.